نهادهای مدنی؛ راه گذار از سختی‌ها

متن سخنرانی مهندس خليلی در مجمع انجمن مديران صنايع

21 شهریور ۱۴۰۱ 

با نام و ياد پروردگار متعال و با عرض ادب و احترام خدمت حضار گرامی ، سروران و ياران بسيار عزيزی كه در اين مجمع شريف افتخار عرض ارادت و قدردانی از زحمات و همكاری ها و همراهی هاي شان را دارم.

بی شك  حضور ياران و همراهان عزيز و فرهيخته ای كه در اين روز و روزگار سخت و تنگنای مشكلات ،  وقت ارزشمند خود را مصروف كار تشكلی و حضور در چنين جمع های شريفی می كنند كه سود و منفعت كوتاه مدتی برآن مترتب نيست ، شايسته قدردانی و سپاسگزاری فراوان است.

اساس سخن اين ارادتمند نيز در اين مجمع شريف بيان همين نكته  اساسي و توجه دادن به امر حياتی  “كار تشكلی” است. اينكه نهادهای مدنی و تشكل های صنفی و صنعتی اساس توسعه اند و هيچ كشوری بدون وجود چنين نهادهايی، در مدار توسعه قرار نمی گيرد. چرا كه هيچ كشوری بدون جلب مشاركت و همكاری آحاد جامعه و صرفا با اتكا به گروهها و طبقات خاص و  محدود و ساختاری اداری و ديوانی نمی‌تواند بار حل مسائل و مشكلات و چالش‌های يك كشور قرن بيست و يكمی را بر دوش كشد و رفاه و آسايش و خوشبختی و بهروزی آن جامعه را به ارمغان آورد.

ايجاد نهادهای مدنی و تشكل های صنفی و صنعتی بعنوان ضرورت های تداوم حيات يك ملت و كشور ، اما دو سويه دارد ؛ سويه اول، “نهاد دولت” در معنای نظام حكمرانی است كه زمينه و بستر و امكان تاسيس و نشو و نمای اين نهادها را فراهم و فضای مساعد را با تدوين قوانين و مقررات و انتصاب مجريان شايسته،  ايجاد می كند.

 سويه ديگر معادله، “جامعه” است كه اولا در مقام مطالبه‌گر ، می‌بايست  ايجاد اين نهادها را از دولت‌ها بخواهد و در ثانی در تاسيس و فعاليت اين نهادها همكاری و مشاركت موثر نمايد و از خود سلب مسئوليت نكند و در برخورد با مسائل و مشكلات و نامهربانی‌ها ، نااميد و سرخورده نشود.  به هر حال مردمی كه نخواهند از بخشی از امكانات و داشته‌های مالی و  فكری و روحی و روانی خود در جهت يك حركت منسجم  ملی برای خير عمومی هزينه كنند و همواره چشم به دست و فكر دولت‌ها و حكومت‌ها داشته باشند، بهره و نصيبی  از توسعه و پيشرفت نخواهند برد.

به گمان اين ارادتمند در اين سن 93 سالگی ،  ميهن عزيزمان در يكی  از پيچيده ترين و حساس ترين دوران تاريخی خود بسر مي برد . دورانی كه  نيازمند ايثار و فداكاری تك تك افراد و آحاد اجتماعی و از آن مهمتر فعاليت های منسجم و دقيق مدني و صنفی است تا امكان گذار از اين وضعيت دشوار ممكن شود. دوره ای كه نه فقط در داخل با انواع مسائل و مشكلات حاد اقتصادی و اجتماعی و ناملايمات سياسی مواجه‌ايم ، بلكه همچنين در خارج نيز با دشمنی های بسيار مخاطره‌انگيز روبروييم  كه بقا و دوام اين سرزمين را با تهديدات جدی مواجه نموده است. دوران سخت و دشواری كه تنها از طريق تجميع اراده ملی و كاهش شكاف دولت- ملت فائق آمدن بر آنها امكان‌پذير می شود؛ كه اميد است چنين شود.

“انجمن مديران صنايع” با سابقه درخشان در طی چند دهه سعی كرده است در اين مسير و مجموع كردن اراده ها و خواست ها و امكانات و توانمندی هاي اعضای خود در جهت نيل به توسعه ای پايدار،  موثر و مفيد باشد. اما به قطع و يقين اين نهاد عزيز و ارزشمند نيز مانند هر پديده دست ساخت بشری نيازمند بازبينی عملكرد و فعاليت های خود از طريق دريافت نظرها، انتقادها و راهنمايی‌های اعضا و علاقمندان و كارشناسان گرامی است . لذا از همه عزيزان حاضر در مجمع و نيز ساير اعضا استدعا می‌نمايم ما را از ديدگاهها و نظرات خود محروم نسازند و انجمن خود را در جهت ارتقا برنامه ها و فعاليت‌هايش  ياری دهند.

بی شك  انجمن مديران صنايع نيازمند سعی و تلاش هر چه بيشتر اعضاي محترم هيات مديره و دبير كل محترم و كاركنان گرامی خود است كه ضمن تقدير فراوان از زحمات و تلاش های همه اين عزيزان، استدعا دارم  تا هر چه بيشتر و بهتر در خدمت خواست ها و مطالبات اعضای گرامی باشند و گوش و دل و فكرشان را برای شنيدن ديدگاهها، راهنمايی‌ها و  مطالبات اعضای محترم باز نگاه دارند و بدانند، انجمن مديران صنايع چيزی نيست جز  مجموعه اعضای آن!

 در خاتمه شايان ذكر است كه عرض نمايم  ارادتمند اخيرا نهادی پژوهشی و تحقيقاتی را با قبول افتخار همكاری تعدادی از نخبگان اقتصادی و صنعتی ميهن‌مان ، سرورانی  همچون: دكتر مشايخی، دكتر نيلی، دكتر بهكيش و  فعالان تشكلی برجسته ای همچون: مهندس پورفلاح ، مهندس نصرالله فلاح ، مهندس سليمی ، مهندس جابر انصاری و عزيزانی ديگر به نام  “بنياد توسعه صنعتي محسن خليلي”  تاسيس نموده ام  كه مقرر است در جهت پشتیبانی و حمایت از مطالعات و  پژوهش­های کاربردی اقتصادی و صنعتی و تشكل های فعال در اين زمينه برای تحقق توسعه صنعتی  ميهن‌مان فعاليت نمايد.

 نهادی الهام گرفته از بنيادهای  حمايتگر و تشويق‌گر در كشورهای پيشرفته  كه جای آن در كشورمان خالی بود و به گمانم  برای اولين بار است كه چنين  نهادی در حوزه “صنعت” توسط بخش خصوصی تاسيس می‌شود.

اين نهاد پژوهشی و تحقيقاتی  كه با تامين مالی  اين خدمتگذار و بدون عضوگيری تاسيس شده است قرار است در خدمت محققان و پژوهشگران و مشوق فعاليت‌های مطالعات كاربردی باشد و به اقتصاد ملی خدمت نمايد. نهادي كه می‌تواند به انجمن مديران صنايع نيز خدمت كند و يار و ياور آن باشد. نهادی كه اميدوارم بعد از حيات من نيز دوام و بقا داشته باشد.

بار ديگر از زحمات و تلاش‌های همه عزيزان صميمانه سپاسگزاری می‌نمايم و  پيشرفت و توسعه ميهن عزيز و سلامتی و شادكامی و سرفرازی شما عزيزان را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت می‌نمايم. موفق و پيروز و مستدام باشيد.

 محسن خليلی

0 0 رای ها
رأی شما به این نوشته
اشتراک گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمامی نظرات