دنیای اقتصاد

با کار بود که آزادی خلق شد

 دنیای اقتصاد / سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸

 محسن خلیلی عراقی

هویت انسانی ما با دو موضوع کار و فراغت شکل می گیرد و خلق و تثبیت می شود، می گسترد و تعالی می یابد. با کار بود که بشر بر پای خود ایستاد و خویشتن را از اسارت طبیعت رهانید و از هویت انسانی برخوردار شد و آزادی و آزادگی را خلق کرد و توانمندی ها و استعدادهای خلاق و مولد انسان را به منظور رفع نیازهای خود به تحقق درآورد. با رشد نیروی کار، بشر پا به عرصه تعقل و تدبر گذاشت و به دنبال آن با اعتلای علوم و فن آوری، توانست از اقتصاد معیشتی به اقتصاد کالایی و انبوه برسد.

اما کار چیست؟

در کلی ترین تعریف می توان گفت که کار، فعالیت فکری و عملی و عاطفی انسان است که هم غایتمند است و هم اجتماعی. غایتمند معطوف به تولید کالاو خدمات است، خواه بابت آن مزدی دریافت کند یا به صورت رایگان انجام دهد (کار زنان در خانه و خانه داری). اجتماعی بودن کار مبین این است که نه به عنوان موجودی منفرد، بلکه همچون فردی از جامعه انسانی به واسطه کار، با طبیعت ارتباط برقرار می کند.کار مبین فعالیت تولیدی، خلق ارزش مبادله و بازتولید سرمایه است. با تلاش و همت کارگران زحمتکش و پرتلاش، نیروی کار از قید مناسبات سنتی کار آزاد شد و کار آزاد همچون یک کالاو مطابق با قانون عرضه و تقاضا مبادله گردید و در عین حال نیروی کار برای برخورداری از امنیت به جای اتکا به قید و بندهای استثمارگرانه جامعه سنتی به قوانین پیشرو و مدرن به قانون و قرارداد متکی شد.

بشریت ترقی خواه روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت ماه) را که تداعی ۱۲۱ سال تلاش کارگران عزیز علیه هر گونه تبعیض و نابرابری است، جشن می گیرند و ایران عزیز ما نیز این روز فرخنده را به عنوان روز کارگر و معلم به عنوان دو بازوی حرکت هر جامعه ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی جشن می گیرد.

بی شک همه پیشرفت های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه ورزی است و در هر جامعه ای که از بازوی توانمند و هنرمند کارگران و اندیشه کارساز معلمان، بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دوچندان خواهد داشت.تعلیم و تعلم موهبتی است که خداوند به پیامبران خویش ارزانی داشته تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و کارگران با کار و اندیشه خلاق و بی وقفه زمینه ساز پیشرفت کشور و رهروان راستین مسیر هدایتند. روز کارگر و هفته معلم را به همه معلمان فهیم و اندیشمند و همه کارگرانی که با خلاقیت و تلاش خود زمینه ساز شکوفایی و اعتلای همه جانبه کشور عزیزمان می شوند، تبریک می گویم و امیدوارم با بهره مندی صحیح از اندیشه معلمان و هنر بازوی کارگران شاهد شکوفایی و درخشش ایران همیشه سرفراز در همه زمینه ها باشیم.

0 0 رای ها
رأی شما به این نوشته
اشتراک گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمامی نظرات