لوگوی روزنامه اطلاعات

جهانگیری: حضور بخش خصوصی نجات بخش اقتصادکشور است

معاون اول رئیس جمهوری در مراسم قدردانی از کارآفرینان بخش خصوصی

روزنامه اطلاعات / 97/11/2

مراسم تقدیر از کارآفرینان برتر کشور و پیشکسوتان بخش خصوصی دیروز با اهدای نشان ویژه “امین الضرب” در تالار وحدت تهران و با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.


به گزارش خبرنگارما‌، دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم که به مناسبت یکصد و سی و سومین سالگرد تاسیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در نقد برنامه‌های اقتصادی دولت گفت: اینکه رسانه‌ها فرصت برای نقد دولت فراهم می‌کنند، کار خوبی است و ما ناراحت نمی‌شویم، ولی گاهی اوقات عده ای درمورد رشد اقتصادی بحث می‌کنند که درست نیست.


وی ادامه داد: این که بحث کنیم صادرات این میزان رشد کرده است، آیا این ارقام درست است یا خیر، قابل نقد نیست. مگر می‌شود درمورد شاخص‌های عملکرد نقد کرد. این‌ها مدل ریاضی و علم آماری است که داده‌هایی داده می‌شود و برون داد دارد. حال بحث کنیم که این رشد اقتصادی صورت گرفته قابل بحث نیست و همین که بحث می‌کنیم معلوم است که این کاره نیستیم.

جهانگیری همچنین گفت: اتاق بازرگانی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مدنی نقش کم نظیری در اقتصاد کشور داشته و به پارلمان بخش خصوصی تبدیل شده است که می‌تواند نظرات بخش خصوصی را به مسئولان اتاق و دولت منتقل کند. وی با یادآوری این که دولتی موفق خواهد بود که از این مشورت‌ها استفاده کند، افزود در دولت تدبیر و امید اعتقاد ما این است که نخبگان، دانشگاهیان وفعالان بخش خصوصی را به عنوان مشاوران امین و صادق در کنار خود می‌دانیم. وی خاطرنشان کرد: هر کس فرصت دارد باید مسیر کارآفرینان و تولید کنندگان را تسهیل کند و اگر ندارد آنها را دوست داشته باشد و اقتصاد ایران راهی ندارد جز این که بخش خصوصی به میدان بیاید و با سرمایه گذاری و تولید، کار و اشتغال ایجاد کنیم.

جهانگیری به نامگذاری سال جاری از سوی رهبرمعظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: این شعار برای من پیام مهمی‌داشت و با شرایطی که از اقتصاد کشور داشتیم، راه اندازی چرخ متوقف شده اقتصاد کار پر زحمتی بود.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: هیچ بخش خصوصی نمی‌تواند مدعی اجرای مسائل سیاسی باشد، ولی دولت باید شرایطی را ایجاد کند که بخش خصوصی احساس کند می‌تواند با دنیا کار کند و فکر کنم برجام تا حدی این اقدام را انجام داد و موانع موجود برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: این که عده‌ای کار بزرگی را بد جلوه دهند، خودشان را کوچک می‌کنند، چرا که مردم می‌دانند در چه شرایطی قرار داشتیم و امروز در چه شرایط قرار داریم. وی افزود: وظیفه دولت انسجام و وحدت در داخل کشور بود و فکر می‌کنم فضای کلان در حد توان دولت در بخش‌های داخلی و خارجی به سمت شرایط مناسب اقتصادی حرکت کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: گفته بودیم که در سال ۹۵ چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم و صادرات کشور را رشد می‌دهیم؛ بسته حمایتی را تدوین کردیم تا تورم را کنترل کنیم و تعامل با دنیا را برقرار سازیم.همچنین از شرکت‌های دانش بنیان حمایت و واردات را مدیریت کرده و طرح‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم، این‌ها موضوعاتی است که دوستانی که دنبال نقد هستند باید نقد کنند.

جهانگیری افزود: رشد اقتصادی ۶ ماهه با احتساب نفت هم مثبت بوده، البته عده ای نقد می‌کنند که سهم نفت در این رشد زیاد است که درست است، ولی بعد از اجرای برجام دوستان وزارت نفت کارهای خوبی انجام دادند و در زمان کوتاهی میزان تولید نفت را دو برابرکردند.
وی تصریح کرد: آنهایی که با عملکردشان فروش نفت را متوقف کردند و کاهش دادند، تصور نمی‌کردند بعد از برجام و در مدت کوتاهی این اقدامات صورت گیرد. البته اگر نفت را از این میزان رشد اقتصادی خارج کنیم‌،رشد اقتصادی به ۳ر۴ درصد می‌رسد.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: امروز در بین حدود ۲۰ رشته فعالیت اقتصادی ۱۰ تا ۱۲ فعالیت دارای رشد مثبت هستند و ۵ تا ۶ فعالیت هم رشد منفی دارند و این بدان معناست که تک تک فعالیت‌های صنعتی کشور در مسیر حرکت قرار دارند.

جهانگیری افزود: در صادرات کشور هم در طول ۱۰ ماه گذشته ۱۰۲ میلیون تن کالا صادرات شده است که ۳۳ درصد رشد ارزشی دارد، بنابراین فکر می‌کنم اقتصاد کشور با سیاست گذاری صحیح در مسیر رشد خوبی قرار گرفته و باید نسبت به آینده کشور امیدوار بود و نگذاریم نسل جوان مایوس شود‌. وی خطاب به کارآفرینان تصریح کرد: باید در برنامه‌های خود دو تصمیم را انجام دهید. یکی اینکه زمانی که تغییر نرخ ارز صورت گرفت، عده‌ای به دولت فشار آوردند تا دولت را وارد تصمیمات ناصحیح کنند، ولی دولت وارد این تصمیمات نشد و پیش بینی دولت این بود که می‌توانیم به فضای قبل بازگردیم‌.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور بعد از تحریم‌ها به سمت صرافی‌ها منحرف شده است که ریسک بالایی دارد. من در این خصوص خیلی حرف برای گفتن دارم ولی درحال حاضر نمی‌خواهم سخنی بگویم. بنابراین باید اقتصاد کشور را به سیستم بانکی و گشایش اعتبار و ال سی بازگردانیم.

وی افزود: تولید کننده وبخش خصوصی که ۱۰۰ درصد ارز خرید می‌کنند، برایشان ریسک زیادی تحمیل می‌شود و اگر اتفاقی بیافتد برای همیشه نابود خواهند شد؛ متاسفانه برخی فعالان اقتصادی با مراجعه به صرافی‌ها ارزهایی را خرید می‌کنند که انسان متحیر می‌شود که این میزان ارز برای خرید چیست ؟ از این رو به بانک مرکزی تا اسفند فرصت داده شد تا وضع صرافی‌ها را ساماندهی کند‌.

جهانگیری در بخش استفاده از منابع خارجی گفت: در طول یک سال از برجام موفق نشدیم از منابع خارجی استفاده کنیم‌. البته این را برخی به حساب برجام نگذارند، بلکه این سخت گیری‌ها از طرف ماست تا در هر شرایطی فعالان اقتصادی کشورمان دچار آسیب نشوند‌.

معاون اول رئیس جمهوری در زمینه استفاده از یوزانس گفت: برای برخی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند، برای آنان تا ۵۰ میلیون دلار برای خرید ماشین آلات کارخانجات اختصاص داده شد. بنابراین فکر می‌کنم با مشورت یکدیگر می‌توانیم شاهد رشد سرمایه گذاری و اقتصادی باشیم‌.
وی تصریح کرد: مرحله بعدی افزایش سرمایه گذاری است و باید فضایی ایجاد شود که فعالان اقتصادی سرمایه گذاری کنند و لازمه آن حل مشکلات بانکی و فضای مناسب است‌.

مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت هم در این مراسم اعلام کرد: با ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت به جایی نخواهیم رسید و باید یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد کنیم. وی افزود: طرحی در دستور کار داریم که با کمک انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی یک جهش در کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ما نیاز به توسعه و پیشرفت‌دارد، افزود: این کار را کسانی می‌توانند انجام دهند که ظرفیت و توانایی آن را داشته باشند و همانند امین الضرب‌ها باید جلو بیفتند و بقیه هم آن را پیگیری کنند.

مهندس محسن‌هاشمی‌فرزند ارشد آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی(رض) هم در این مراسم بار دیگر از مردم حق شناس که با حضور خود در مراسم تشییع پیکر آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی همدلی خود را نشان دادند، تقدیر کرد. وی ضمن تسلیت شهادت آتش نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو ادامه داد: حادثه چند روز گذشته ساختمان پلاسکو نشان داد که راه توسعه هنوز آنطور که فکر می‌کنیم، هموار نیست و خلاهایی وجود دارد که با دست کارآفرینان باید هموار شود.

فرزند آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی یادآور شد: آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی تلاش داشت ایرانی بسازیم که الگوی کشورهای جهان شود و شاید این ایده بود که باعث شد برخی دوستان از کنارش دور شوند و گاهی بی مهری‌هایی صورت گیرد. وی یادآور شد: ولی ایشان تا آخر عمر در این مسیر حرکت و تلاش کرد با حمایت از کارآفرینان رفاه را برای ملت فراهم کند.

هاشمی‌خطاب به مسئولان مختلف گفت: اعتراف به اشتباه اشکالی ندارد، کاری نکنیم که امید در جامعه از بیرون برود. باید دنبال همدلی در جامعه باشیم و یکی از دلائل موفقیت در دوران سازندگی همین همدلی بود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این مراسم گفت: امروز در جامعه نیاز به اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار داریم و همه فعالان اقتصادی باید در این زمینه به میدان بیایند.

وی با یادی از بنیانگذار اتاق بازرگانی تهران با نام امین‌الضرب گفت: امین‌الضرب توانسته با پیگیری مسئولانه، احترام به مالکیت فردی و جلوگیری از سوءاستفاده‌، رواج کالای ایرانی و سپردن امور تجاری به نهادی مردمی‌و مدنی را دنبال کند تا حدی که قبل از شکل‌گیری هر پارلمانی در کشور موضوع پارلمان بخش خصوصی مطرح شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیران ماندگار رهبرانی هستند که قادر به تعادل بخشی بین انسان و ماشین باشند، افزود: در بین خود ما اکنون تجاری هستند که توانایی و استعداد خاصی از نظر علمی‌ندارند و فقط به ضمیر هوشیار خود اعتماد دارند که همین‌ها ماندگار می‌شوند.

مهندس مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در این مراسم گفت: اتاق بازرگانی تهران دوره‌های آموزشی برای فعالیت اقتصادی برگزار می‌کند که انتظار داریم برگزیدگان جایزه امین الضرب در این دوره‌های آموزشی، تجارب خود را انتقال دهند.
این گزارش حاکیست: خوانساری در ابتدای سخنرانی خود به دلیل افت فشار خون از حال رفت، ولی پس از بهبودی نسبی برای اعطای تندیس و نشان امین الضرب دوباره به جایگاه بازگشت.

شایان ذکر است: در این مراسم نشان ویژه “امین الضرب” به خانم “مژده مهدوی” از نوادگان مرحوم ” محمدحسن امین الضرب” اعطا شد. همچنین علا میرمحمد صادقی، محسن خلیلی، اصغر قندچی، علی اکبر رفوگران، علی رحیمیان، علی حاج سید سلیمان، اسدالله عسگراولادی، عباس سعیدی نژاد، ابراهیم عسگریان، مهدی حریری، عزیزالله علاالدینی، رحمان گلزار، علی اصغر سعیدی، موسی غنی نژاد، علیرضا بختیاری، امیر منصور عطایی‌، رضا رضایی و عباس موسوی رهپیما نشان و لوح “امین الضرب” دریافت کردند. از سوی دیگر تندیس نخستین یادواره امین‌الضرب به آقایان غلامعباس سلیمانی‌، مرتضی سلطانی و محمد مهدی فنایی اهدا شد.

0 0 رای ها
رأی شما به این نوشته
اشتراک گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمامی نظرات