حلقه مفقوده توزیع گاز مایع

سخنرانی مهندس خلیلی در مجمع عمومی عادی سالهای 99-1398 انجمن صنفی كارفرمایان توزیع كننده گاز مایع ایران

26 آبان 1400

به نام خداوند بخشنده مهربان، خدایی که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی ، خدای عشق و محبت و صلح و دوستی.

از اینكه بار دیگر این امكان فراهم شد تا هر چند بصورت مجازی در جمع شما عزیزان و یاران و سروران گرامی افتخار حضور داشته باشم و ضمن بهره گیری از مباحث مطرح شده در این مجمع شریف، نكاتی را نیز به اختصار عرض نمایم بسیار خوشحال و خشنودم.

 در ابتدا مراتب تاثر و تاسف خود را از آلام و تلخی های جانكاه ناشی از بیماری کرونا و از دست رفتن جان های عزیز بسیاری از هموطنان مان و نیز هر چه سخت تر شدن امكان معیشت سالم و تامین حداقل های زندگی برای گروه کثیری از مردم عزیزمان اعلام و کاهش این درد و رنج ها و سختی ها و مشكلات را از درگاه پروردگار متعال مسئلت می نمایم.

 همچنین همزمانی برگزاری این مجمع شریف و ارزشمند با اجلاس آب و هوایی سازمان ملل برای جلوگیری از تخریب و نابودی محیط زیست و گرم شدن کره زمین با حضور نمایندگان تقریبا تمامی کشور جهان در اسكاتلند را مغتنم می دانم. اجلاسی که بی شك حقانیت راه شما یاران و همكاران و سرورانی را اثبات می کند که سال هاست در تلاش بهره مند کردن مردم میهن مان از انرژی گاز مایع می باشید که بسیار پاکیزه تر از سایر سوخت های فسیلی و در خدمت سلامت انسان و جهان انسانی است.

یاران و سروران گرامی صنعت گاز مایع در زمانی پا گرفت که هیچیك از امكانات امروز وجود نداشت؛ نه شناخت و فرهنگ استفاده از این انرژی موجود بود و نه لوازم و ابزارآلات و تكنولوژی تامین و توزیع و مصرف گاز مایع و استانداردهای مورد نیاز آن و نه شرکت های توزیع کننده و سازوکار و شبكه تولید و توزیع و مصرف این انرژی مفید و موثر و… همه این موارد از صفر تا صد آن به همت تك تك تلاشگران و کوشندگان این راه و مسیر در طی هفت دهه شكل و سامان گرفت و وضعیتی را رقم زد که همه ما اکنون می توانیم بدان افتخار کنیم و ببالیم. اینكه همه ما با یاری و همكاری هم و پشت سر نهادن سختی ها و صعوبت های بسیار صنعتی را شكل داده ایم که از مخزن و شیرآلات تا رگولاتورها و …تمامی در داخل و با فكر و دست چند ده هزار کارشناس مجرب این حوزه ساخته و پرداخته می شود. صنعتی که بدون دخالت دولت و سازمانهای عریض و طویل نظارتی و قیمت گذاری های دستوری از طریق کارت های اشتراك و در سایه اعتماد و اطمینان فی مابین توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، امكان برخورداری آحاد جامعه را از این سوخت پاك با سهولت و سلامت فراهم نمود.

در طی دهه های اخیر اما تغییر و تحولاتی در ساختار بهره گیری از انرژی و نظام تدبیر و سازوکار اداری مرتبط با این امر در میهن مان واقع شد که عرصه انرژی گاز مایع را نیز متاثر نمود. چنانكه توسعه شبكه گاز طبیعی در بسیاری از نقاط میهن مان ، تغییر و جابجایی سهمیه شرکت های توزیع کننده را بدنبال داشت و ناگزیر نمود. همچنین این تحولات به اضافه تغییر سیاست دولت در نوع گاز مصرفی در خودروها سبب تغییر مصرف کنندگان نهایی این گاز شد، امری که خارج از اراده ذینفعان(شرکت های توزیع کننده ، خودرو ها) بوده است. چرا که صنعت گاز مایع در حقیقت وارث بعضی سیاست های اقتضایی وزارت نفت در دهه 70 می باشد که با انجام تبلیغات گسترده گاز مایع را بعنوان سوخت پاك معرفی و با توسل به عوامل تشویقی، فرهنگ استفاده از این فرآورده در خودروها را در جامعه ترویج نمود و سپس بر مبنای اقتضای شرایط بعدی، با جمع آوری جایگاه عرضه ال پی جی این بخش عظیم مصرف کنندگان گاز مایع (غیر مجاز) را بلاتكلیف باقی گذاشت.گروهی که جزو ضعیف ترین اقشار جامعه اند و با جابجایی مسافر تامین معاش می کنند. طبعا شرکت های توزیع کننده هر روزه با این افراد مواجه می شوند که با سیلندرهای خالی به تاسیسات و عوامل توزیع مراجعه و شرکت ها توزیع کننده نیز مكلف به تحویل گاز به آنها می باشند و متاسفانه این توده عظیم مصرف کننده در طرح ساماندهی توزیع گاز مایع به صورت حلقه مفقوده باقی مانده و تكلیف شرکتها در این باره مشخص نیست.

خوشبختانه مجلس محترم شورای اسلامی در لایحه بودجه سالجاری مصوب نمود که حدود دو میلیون تن گاز ال. پی . جی در بخش حمل و نقل استفاده شود. انجام این مهم البته موکول به تهیه آیین نامه اجرایی گردید که متاسفانه تاکنون تهیه آن محقق نشده است.

در خاتمه عرض می شود ارادتمند که عمری را صرف ایجاد و گسترش این صنعت نموده و انگیزه‌ای جز خدمت به هم میهنانم و توسعه و پیشرفت این سرزمین عزیز نداشته است اعتقاد راسخ دارم که جز از طریق کاهش مداخلات غیر ضرور دولتی و هماهنگی و همكاری شرکت های توزیع کننده در قالب انجمن توزیع کنندگان گاز مایع و بهره گیری از دانش متخصصان، ارتقا نحوه مصرف انرژی کشور و برخورد علمی و ملی با این نعمت الهی در میهن مان امكانپذیر نیست و نمی توان الگوی موفقی در مسیر استفاده بهینه از این انرژی ارزشمند ارائه داد. الگویی که در بردارنده جلوگیری از نابودی چندین میلیون تن از گاز ال پی جی که به سبب تحریم ها هدر می روند، کاهش مصرف بنزین و گازوییل و امكان صادرات آنها، تنوع در سبد سوخت کشور، استفاده سالم و ایمن حدود یك ونیم میلیون دستگاه خودرو که به صورت زیر زمینی دوگانه سوز شده اند، کاهش آلایندگی و کمك به بهبود محیط زیست و البته امكان ادامه حیات و فعالیت حدود 76 شرکت پرسابقه توزیع کننده این محصول پاك در سرتاسر میهن عزیزمان با اشتغال هزاران هزار نفر و پابرجا ماندن تاسیسات و امكانات این شرکت ها که سرمایه های ملی محسوب می شوند را فراهم نمود.

امید است دولت عزیز و وزیر محترم نفت این امكان را فراهم آورند و ما نیز بعنوان خدمتگزاران بخش خصوصی و در قالب انجمن توزیع کنندگان گاز مایع آماده همه گونه همكاری و همراهی با ایشان می باشیم. باشد که مدل موفقی از همكاری دولت و بخش خصوصی در دوران این دولت رقم خورد.

بار دیگر مراتب قدردانی خود را از تمامی عزیزان و یاران و سروران گرامی تقدیم می نمایم و آرزوی موفقیت و پایداری همه عزیزان و توسعه و پیشرفت و رفاه و آزادی مردم و میهن مان را از درگاه پروردگار متعال مسئلت می نمایم.

سلامت و استوار باشید

محسن خلیلی

5 1 رای
رأی شما به این نوشته
اشتراک گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمامی نظرات